سیستم کنترل هواساز

سیستم کنترل هواساز

هواساز که به اختصار AHU نامیده می شود از اجزای مهم سیستم تهویه مطبوع بشمار میرود. عملکرد مطلوب هواساز علاوه بر طراحی دستگاه، به سیستم کنترل آن نیز وابسته خواهد بود. سیستم کنترل هواساز شامل دو بخش اصلی می باشد:

1- تابلو کنترل  (Control Panel)

2- تجهیزات فیلد (Field Instrument)

تابلو هواساز براساس تعداد نقاط کنترلی (I/O LIST) و همچنین مشخصات تجهیزات فیلد طراحی و ساخته می شود. در صورتی که تابلو ترکیب کنترل و قدرت باشد ، فیدر فن های دستگاه نیز در تابلو پیش بینی خواهد شد. بطور معمول کنترلر تابلو مجهز به نمایشگر می باشد که دسترسی اپراتور به مقادیر سنسورها و تنظیم ست پوینت  ها را امکان پذیر می نماید. در  صورتی که طراحی براساس مانیتورینگ مرکزی و  یا به عبارتی BMS باشد، تابلوهای کنترل از طریق بستر شبکه به سرور مرکزی متصل خواهد شد.

تجهیزات فیلد شامل سنسورها، سوئیچ ها و محرک ها براساس اطلاعات فنی ارائه شده در مدرک P&ID  انتخاب می شود. سنسورهای دما بطور معمول از نوع مقاومتی مورد استفاده قرار می گیرد که سنسورهای PT100/PT1000  بسیار متداول می باشد. سنسورهای رطوبت، کیفیت هوا، سرعت و فشار از نوع جریانی 4-20mA و یا ولتاژی 0-10VDC بکار گرفته می شود. سوئیچ ها شامل انواع ترموستات ها و همچنین اختلاف فشار بوده که مهمترین آنها آنتی فریز و پرشر سوئیچ فن می باشد. محرک دمپر براساس گشتاور مورد نیاز و نوع عملکرد از نوع دو وضعیتی یا تدریجی انتخاب می شود. دبی عبوری و میزان افت فشار کویل، سایز شیر سه راهه را تعیین می کند و بر اساس سایز، مدل محرک شیر انتخاب خواهد شد.